پاسخ شیعیان به پرسش های وهابیان

عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز

علت نام گزاری این مطالب به نام پاسخ شیعیان به پرسش های وهابیان این است که وهابیان در شب نامه ای به نام سوالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد!، سوالاتی از شیعیان پرسیده اند که ما حال میخواهیم به سوالات بی اساس و بی پایه وهابیان پاسخ بدهیم.

این سوالات حدود ۱۸۰ سوال است که بعضی از این سوالات تکراری است و بعضی از سوالات حدود ۳۰ مرتبه تکرار شده که هر سوالی که تکراری بود فقط عنوان پرسش نوشته می شود و در جواب به علت تکراری بودن لینک پاسخ که قبلا در سوالات قبل پاسخ داده شده،ارائه می شود.

منتظر انتقادات و پیشنهادات شما دوستان گرامی هستیم.

با تشکر

سوال شماره پنج از اهل سنت

گرفتن بیعت به چه قیمت؟؟؟

نه تنها حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) را حتی در مشورت در امر خلافت دخالت ندادند، بلکه بنابر آنچه جناب ابن ابی شیبه-استاد امام بخاری-در کتاب المصنف به آن اعتراف کرده با خاندان وحی و مخالفین دستگاه حاکم با تندی برخورد کردند.

وی می نویسد:

زمانی که خلیفه ی دوم(عمر) مطلع شد که حضرت علی(علیه السلام) و گروهی به عنوان اعتراض به دستگاه خلافت، در خانه ی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) تحصّن کرده اند، به درِ خانه ی فاطمه آمد و قسم خورد که اگر افراد خانه با ابوبکر بیعت نکنند، خانه ی فاطمه(سلام الله علیها) را آتش خواهد زد.

(المنصّف،ابن ابی شیبه،ج۸،ص۵۷۲،کتاب المغاری،باب ما جاء فی خلافة ابی بکر،چاپ دار الفکر)

زمانی که با اهل بیت پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم)چنین برخورد شود، آیا سایرین جرات مخالفت پیدا می کنند؟

منتظر جواب های شما هستیم...

سوال شماره چهار از اهل سنت

نظر حضرت علی(علیه السلام) چقدر معتبر است؟؟؟

بر فرض محال که بر خلافت ابابکر اجماعی هم صورت گرفته باشد، آیا می دانید که ابن حزم این عالم بزرگ سنی می نویسد:

و لعنةُ الله علی کُلِّ اِجماعٍ یَخرُج عَنه علیّ بن ابی طالب و مَن بِحَضرته مِنَ الصحابة

لعنت خدا بر هر اجماعی که علی بن ابی طالب و اطرافیان او از صحابه در آن اجماع نباشند.

(المحلی،ابن حزم،ج۸،ص۳۹۸،مسئلة ۱۷۷۰،کتاب الوصایا،اقوال المتاخرین فی حکم الوصیة بعتق اکثر من الثلث،چاپ دارالکتب العلمیة،بیروت-لبنان)

مگر نمی دانید امیرالمومنین حضرت علی(علیه السلام) از مخالفان سر سخت جریان سقیفه بوده است؟

منتظر جواب های شما هستیم...

سوال شماره سه از اهل سنت

آیا در بیعت، اختیار شرط نیست؟؟؟

بر فرض که این آیات را نبینیم و دست از بقیه مدارک هم برداریم و معتقد باشیم که خلیفه رسول خدا(صل الله علیه و آله و سلم) را مردم باید تعین کنند،حال اگر مردم را با ترس و تهدید مجبور به بیعت کنیم آیا این بیعت صحیح است؟

بخاری به نقل از عایشه،زمانی که جریان سقیفه را نقل میکند می نویسد:

لقد خوّف عُمر النّاس.

عمر مردم را تهدید کرد و ترسانید.

(صحیح بخاری،ج۵،ص۶۷،حدیث۱۹۰،کتاب فضائل اصحاب النبی،فضائل ابوبکر،چاپ دارالقلم،بیروت-لبنان)

کمترین چیزی که این عبارت می فهماند این است که مردم در انتخاب ابوبکر آزاد نبودند،و با ترس و تهدید اقدام به بیعت نمودند.

حال انصاف دهید! اگر کسی را مجبور به کاری نمایند می توان گفت که آن شخص در انجام آن کار آزاد بوده و نظر واقعیش را ابراز داشته است؟ آیا اینگونه قدرت را به دست گرفتن، می تواند نتیجه انتخاب آزادانه مردم باشد؟

منتظر جواب های شما هستیم...

سوال شماره دو از اهل سنت

نظر قرآن در تعیین خلیفه چیست؟؟؟

برخی که معتقدند رسول اکرم(صل الله علیه و آله و سلم)،کسی را به عنوان خلیفه ی بعد از خود معرفی و نصب نکرد و این امر مهم را بر عهده ی مردم گذاشت،آیا تا به حال به قرآن مراجعه کرده اند؟ آنجا که خداوند می فرماید:

إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا

ما تو را به عنوان امام و پیشوا معین می کنیم.  (سوره بقره،آیه ۱۲۴)

 دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ

ای داوود ما تو را در زمین خلیفه قرار دادیم.  (سوره ص، آیه ۲۶)

وَاجْعَل لِّي وَزِيرًا مِّنْ أَهْلِي

حضرت موسی(علیه السلام) میفرماید:خدایا قرار بده برای من وزیری از اهلم.

(سوره طه، آیه ۲۹)

با دقت در این آیات و آیات مشابه و با توجه به کلمه ی جعل که به معنای نصب و تعیین است و در تمام این آیات به خدا نسبت داده شده، روشن میشود که قرآن معتقد است جانشین و خلیفه رسول الله(صل الله علیه و آله و سلم) را خدا معین می کند نه مردم.

آیا این اعتقاد که خلیفه رسول الله(صل الله علیه و آله و سلم) به دست مردم باید معین شود،مخالف صریح قرآن نیست؟؟؟

منتظر جواب های شما هستیم...

سوال شماره یک از اهل سنت

شیخین مردانی دور اندیش اما پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم)

آنچه ذهن هر مسلمانی را به خود مشغول می سازد این است که عموم مسلمین معتقدند پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) از دنیا رفت و برای رهبری جامعه ی اسلامی بعد از خود جانشین تعیین نکرد.در حالی که با دقت در تاریخ روشن است که ابوبکر و عمر بعد از خود امت را رها نکرده و برای امت اسلامی رهبری معین نمودند که البته لازمه دور اندیشی نیز همین است.

اما سوال اینجاست ما که پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) را از تمام جهات از سایر مسلمین برتر می دانیم آیا به اندازه ابوبکر و عمر تدبیر نداشت؟ آیا حساسیت رهبری جامعه اسلامی و لزوم تدبیر برای آینده اسلام را نفهمید؟

به بیانی دیگر: اگر تعیین رهبر و خلیفه برای جامعه اسلامی پسندیده است چرا برخی معتقدند که پیامب اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) برای خود جانشین معین نکرد. و اگر کاری نا پسند است چرا شیخین برای پس از خود به فکر جانشین بودند؟

منتظر جواب های شما هستیم... 

آیات 7 و 8 سوره بینه در مورد حضرت علی(ع) و شیعیانش

ابن عباس:هنگامی که نازل شد آیه:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّة.جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ:

آنهاکه ایمان آورده اند و نیکو کار شدند به حقیقت بهترین اهل عالم هستند.پاداش آنها نزد خدا باغهای بهشت های عدن است که نهر ها زیر درخت هایش جاری است و در آن بهشت ها جاویدان متنعمند و خدا از آنها خشنود و آنها هم از خدا راضی و خشنود هستند.(سوره بینه،آیات 7 و 8)

رسول اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) خطاب به علی بن ابی طالب(علیه السلام) فرمود:

ادامه نوشته

کافر چه کسی است؟؟؟

رسول الله (صل الله علیه و آله و سلم):

هر که معتقد نباشد که علی(علیه السلام) بهترین مردمان است کفر ورزیده است.

1-من لم یقل علی خیر الناس فقد کفر

2-علی خیر البشر من ابی فقد کفر


(
تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر جلد42 صفحه 371)
3-عایشه: ذات خیر البشر لایشک فیه الا کافر


(
تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر جلد42 صفحه 374)

علی (ع) از چه هنگام "امیرالمومنین" نامیده شد؟

از حُذَیفه روایت شده:رسول خدا(صل الله علیه و آله و سلم)فرمود:

اگر مردم می دانستند که از چه زمانی علی (علیه السلام) "امیرالمومنین" نامیده شده،فضائلش را انکار نمی کردند، علی(علیه السلام) "امیرالمومنین" نامیده شد در حالی که آدم بین روح و جسد بود، و خداوند (در عهد آلست) فرمود:آیا من پروردگارتان نیستم،گفتند:آری هستی،[در این هنگام] خداوند تعالی فرمود: من پروردگارتان هستم، و محمد(صل الله علیه و آله و سلم)پیامبرتان است، و علی(علیه السلام) امیر بر شماست.

(ینابیع المودة،باب 56،ص238،حدیث پنجاه و سه از هفتاد مناقب در فضائل اهلبیت)

*نکته:میر سید علی همدانی شافعی در مودت القربی،عنوان مودت چهارم را اینگونه قرار داده: علی(علیه السلام) امیرالمومنین و سید و سرور اوصیا،و حجت خدا بر جهانیان است.

فقط حیدر امیرالمومنین است...

سلمان سوال می کند که وصی پیامبر (ص) کیست؟

انس بن مالک می گوید: به سلمان گفتیم که از پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم)سوال کن چه کسی وصی او می باشد؟ پس سلمان سوال کرد و رسول خدا(صل الله علیه و آله و سلم) فرمود:

ای سلمان،وصی من، و وارث من، و اداء کننده دین من، و وفا کننده ی وعده های من علی بن ابی طالب(علیه السلام) است.

(ینابیع المودة،باب۵۶،ص۲۳۱،حدیث سوم از هفتاد مناقب در فضائل اهل بیت)

*نکته:شیخ سلیمان بعد از نقل این روایت می نویسد:این را احمد حنبل در مسندش نقل کرده است.

علی(ع)وصی و وارث رسول الله(ص)

از بریده روایت شده که گفت:رسول خدا(صل الله علیه و آله و سلم) فرمود:

برای هر پیامبری وصی و وارثی هست،و بدرستی که وصی و وارث من علی بن ابی طالب(علیه السلام) است.

(ینابیع المودة،باب۵۶،ص۲۳۲،حدیث هشتم از هفتاد در فضائل اهلبیت،چاپ هشتم،دارالکتب العراقیه،سال۱۳۸۵ هـ. ق.)

سوالاتی از اهل سنت

عرض سلام خدمت تمامی دوستان

علت نام گزاری این مطلب به این نام یعنی سوالاتی از اهل سنت این است که ما چندین سوال از محضر دوستان اهل سنت داریم که ما منتظر پاسخ آنها هستیم.

و بیشتر این سوالات از کتب صحاح سته یا صحاح شش گانه می باشد.

البته پاسخ ها را لطفا به صورت علمی و کاملا با استدالات قوی برای ما ارسال نمایید.

منتظر انتقادات و پیشنهادات شما دوستان هستیم.

با تشکر

 

 

امام زمان حضرت حجت بن الحسن (عج) در سوره بقره -7

سوره بقره

ستاره ی پر فروغ

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ

پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم)امر به آنچه از سوی پروردگارش به او نازل شده ایمان دارد.

(سوره بقره،آیه ۲۸۵)

فقیه شافعی محمد بن ابراهیم حموینی در کتاب فوائد و نیز فقیه حنفی مذهب موفق بن احمد خوارزمی در کتاب مقتل به اسناد فراوان از ابی سلمی،شتربان پیامبر خدا(صل الله علیه و آله و سلم)روایت کرده است که گفت:شنیدم پیامبر خدا(صل الله علیه و آله و سلم) میفرماید:

ادامه نوشته

امام زمان حضرت حجت بن الحسن (عج) در سوره بقره -6

سوره بقره

برکت پس از ظهور

كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ

همانند دانه ای که از آن هفت خوشه بروید. (سوره بقره،آیه ۲۶۱)

عالم شافعی جمال الدین مقدسی دمشقی در کتاب عقد الدرر ار حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب(علیه السلام)روایت کرده است که در توصیف امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود:

مهدی،فرماندهان خودش را به گوشه و کنار سرزمین ها می فرستد تا عدالت را میان مردم اجرا کنند... و شر از میان برود و خوبی پا بر جا می ماند.... گندمی که کاشته شود هفتاد بار از آن برداشت می شود.

(عقدالدرر،ص۲۵۹)

*نکته:این سخن و اشاره ی آیه ی کریمه به عصر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر میگردد.و ظاهرا منحصر به همان عصر هم باشد.زیرا حدیث علائم و نشانه ها و پدیده های آن عصر نورانی را میدهد.

و حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) داناترین فرد به آیات قرآن و مقاصد آن می باشد.

پیامبر خدا(صل الله علیه و آله و سلم)فرمود:علی،داناترین فرد پس از من به تاویل قرآن و آن چه نمی دانید هست. (شواهد التنزیل،ج۱،ص۲۹)

امام زمان حضرت حجت بن الحسن (عج) در سوره بقره -5

سوره بقره

حضرت قائم آزمایشی برای مومنان

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

و شما را با ترس،گرسنگی،از دست دادن سرمایه و جان و محصولات زراعی آزمایش می کنیم و به صابران بشارت بده.

(سوره بقره،ص۱۵۵)

حافظ قندوزی حنفی در ذیل این آیه شریفه به اسناد خود از محمد بن مسلم از امام جعفر صادق(علیه السلام) روایت کرده است که حضرت فرمود:

حضرت قائم،آزمایشی برای مومنان از سوی خداست.

گفتم:آن آزمایش چیست؟

حضرت آیه ی وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ را تلاوت نمود و فرمود:منظور از ترس،بیماری ها؛مراد از گرسنگی،گران شدن قیمت ها،مقصود از نقص در اموال،قحط سالی و مراد از آزمون در جان ها مرگ عمومی(واگیر) و مراد از نقص در ثمرات،نیامدن باران است که خداوند به بردباران درباره ی آنها مژده داده است.

پس حضرت فرمود:ای محمد!این ها که گفته شد تفسیر و تاویل آیات خدا را جز راسخان در علم نمی دانند و ما راسخون در علم هستیم.

(ینابیع المودة،ص۵۰۵)

امام زمان حضرت حجت بن الحسن (عج) در سوره بقره -4

سوره بقره

۳۱۳ یار در کنار کعبه

فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُواْ يَأْتِ بِكُمُ اللّهُ جَمِيعًا

در انجام دادن کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرید.هر کجا باشید خداوند،همه ی شما را گرد می آورد.

(سوره بقره،آیه ۱۴۸)

حافظ قندروزی حنفی از امام صادق (علیه السلام) درباره ی گفتار خداوند عزوجل فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُواْ يَأْتِ بِكُمُ اللّهُ جَمِيعًا فرمود:

یعنی ۳۱۳ نفر یاران حضرت قائم، به خدا سوگند! آنها اُمَّة مَعدودَة(گروهی ویژه) هستند که در یک ساعت معین همانند ابرهای پراکنده ی پاییزی در کنار یکدیگر جمع می شوند.

(ینابیع المودة،ص۵۰۵)

*نکته:عبارت اُمَّة مَعدودَة در قرآن کریم آمده است. خداوند می فرماید:

وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَى أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ (و اگر عذاب را تا وقت معینی از آن ها به تاخیر انداختیم به جای توبه با ریشخند میگویند:چه چیز آن را به تاخیر انداخته است.) (سوره هود،آیه۸)

در احادیث شریف، تفسیر این آیه ی کریمه مفصل آمده است.خلاصه ی آن چنین می باشد که:

گروه اول از یاران امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه و الشریف) که به تعداد رزمندگان بدر ۳۱۳ نفر می باشند در آغاز ظهور از گوشه و کنار زمین در یک ساعت معین به قدرت خداوند متعال به مکه خواهند رفت همان طور که در قصه ی تخت بلقیس می بینیم وصی حضرت سلیمان یعنب آصف بن برخیا در یک چشم به هم زدن آن تخت را از یمن به بیت المقدس آورد.

امام زمان حضرت حجت بن الحسن(عج) در سوره بقره -3

سوره بقره

کامل کننده ی تعالیم پیامبران

وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ...

و هنگامی که ابراهیم از سوی پروردگارش با کلماتی امتحان شد و سر بلند بیرون آمد. (سوره بقره،آیه۱۲۴)

حافظ سلیمان قندوزی حنفی از مفضل بن عمر روایت کرده است که گفت:

از امام صادق(علیه السلام) درباره گفتار خداوند عزوجل:وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ پرسش کردم.

حضرت فرمودند:

ادامه نوشته

امام زمان حضرت حجت بن الحسن(عج) در سوره بقره - 2

سوره بقره

دوازده چشمه ی جاری

فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا

از آن دوازده چشمه جاری شد. (سوره بقره،آیه۶۰)

علامه بزرگ سید هاشم بحرانی در کتاب غایةُ المرام از ابن شاذان در کتابش المناقب المائة من طریق العامة(یکصد حدیث در مناقب اهل بیت از طریق اهل سنت)آورده است که ابن شاذان گفت:شنیدم پیامبر خدا(صل الله علیه و آله و سلم)فرمود:

هر که خوشحال باشد از این که از من پیروی می کند باید که ولایت علی بن ابی طالب (علیه السلام) و فرزندانش را که از نسل من هستند بپذیرد زیرا اهل بیت،گنجینه های دانش من هستند.

جابر بن عبدالله انصاری برخاست و پرسید:ای پیامبر خدا،تعداد امامن چقدر است؟

پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم)فرمود:خداوند،تو رابیامرزد که از من پرسش کردی ... تعداد آن ها برابر با چشمه هایی است که موسی بن عمران جاری ساخت هنگامی که با عصایش به سنگ زد و از آن دوازده چشمه جاری شد.

(غایة المرام،ص۲۴۴)

*نکته:چنان که پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم)دوازده امام را به چشمه هایی تشبیه فرمود که در قرآن آمده است ما نیز به این آیه و سخن پیامبر رفتار کرده و از دوازده امام پیروی می کنیم.

امام زمان حضرت حجت بن الحسن(عج) در سوره بقره

سوره بقره

امام غایب

هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ.الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ.

قرآن، هدایتی برای پرهیزکاران است.آن هایی که به غیب ایمان می آورند.(سوره بقره،آیه۲و۳)

حافظ سلیمان قندوزی حنفی در کتاب ینابیع المودة از جابر بن عبدالله انصاری روایت کرده است:

جندل بن جنادة بن جیبر یهودی نزد پیامبر خدا(صل الله علیه و آله و سلم)آمد و پرسش هایی کرد و سرانجام به دست پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم)اسلام آورد.حدیث مفصل است و در بخشی از آن آمده است:

ادامه نوشته

خانه وحی

جلال الدین سیوطی در کتاب الدر المنثور می گوید:

زمانی که آیه "فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ " در خانه هایی که خدا رخصت داده که قدر و منزلت آن ها رفعت یابد. (سوره نور،آیه ۳۶)

بر پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) فرود آمد، و رسول اکرم(صل الله علیه و آله و سلم)آن را بر یاران خود که در مسجد دور او حلقه زده بودند،تلاوت کرد،در این هنگام از پیامبر دو سوال شد:

۱-مقصود از این بیوت که جایگاه انوار الهی است،چیست؟

پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) فرمودند: بیوت انبیاء و خانه رسولان الهی است.

۲-ابوبکر در حالی که به خانه فاطمه (سلام الله علیها) و علی (علیه السلام)اشاره میکرد،پرسید آیا این خانه از همین بیوت است؟

پیامبر(صل الله علیه و آله سلم) فرمودند:بله از برترین و بارزترین آنها است.

(الدر المنثور،سیوطی،ج۶،ص۶۰۶)